FOREX bukan perjudian sekiranya kita mempunyai ilmu semasa menjalankan perniagaan ini di samping tidak lupa untuk berdoa kpd tuhan. Setelah kita mempelajari teknik2, kita berusaha utk memahaminya. Setelah kita berasa yakin, boleh lah mencoba menggunakan dinheiro virtual semasa trading sbg latihan. Jgn gusar dgn keadaan market, bertawakal setelah membuat keputusan. Insya Allah kalau rezeki tak ke mana. Jika tiada ilmu, maka jadilah forex seperti taruhan atau perjudian. Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAHDalam bukunya Kapita Selekta Hukum Islamismo, didapati bahawa Forex (Perdagangan Matauang Asing) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan mata uang asing timbul kerana adanya perdagangan barang-barang keperluankomoditi antara negara yang bersifat internacional. Perdagangan (Eksport-Import) ini tentu memerlukan alat pembayara iaitu uang yang mana setiap negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeza satu sama lainnya sesuai dengan pena em permintaan de antara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA uang antara negara. Perbezaan nilai mata uang antara negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internacional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang sebuah negara dengan negara lainnya adalah berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai volume permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Secara jelasnya adalah tukar-menukar mata uang yang nilainya berbeza. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI MATAuang COMO 1. Ada Ijab-Qobul: gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berfikiran sihat) 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) por aí Pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Manakala pendapat Muhammad Isa, bahawa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama dengan berdalilkan Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandungi penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi e Ibnu Masud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, ertinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti kentang, bauang dan sebagainya juga diperbolehkan, asalkan diberi contohnya, kerana akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaedah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan dan sebagainya, etiqueta asaleran diberi yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. Cit. Hal. 135. Mengenai teks kaedah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI MATAuang COMO DAN SAHAM Yang dimaksud dengan matauang como adalah mata uang luar negeri seperti dolar Amerika, Poundsterling, Euro, Dollar Australia, Ringgit Malaysia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internacional maka setiap negara memerlukan matauang como sebagai alat pembayaran luar negeri yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksport Malásia akan memperolehi pendapatan dari hasil eksportnya, sebaliknya import Malásia memerlukan hasil untuk mengimport dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul penwaran dan permintaan di bursa matauang asing. Setiap negara berwenang penuh menetapkan nilai uangnya masing-masing (nalai adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika RM 3,70. Namun perbandingan nilai tukar setiap saat boleh berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing. Penkatan kurs uang dan transaksi jual beli matauang asing yang diselenggarakan de Bursa Matauang Asing (AWJ Tupanno, et al. Ekonomi dan Koperasi, Jacarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) Rasanya untuk lebih jelas lagi hayati petikan di bawah: Baru-baru Ini saya ada menghadiri kursus Forex di sebuah syarikat swasta, Stable Alliance Sdn. Bhd. Yang menguruskan urusniaga Forex (Moeda Estrangeira) beroperasi di Megan Avenue, Off Jalan ampang, KL. Saya berminat untuk menambah pendapatan saya melalui forex selain mencari sumber lain untuk melangsaikan hutang saya setelah permohonan baitulmal saya tidak mendapat galakan. Pegawai syarikat itu ada menunjukkan sijil syariah atau pengesahan boleh urusniaga mengikut syariah dari mufti Perak iaitu dari pihak Dato. Disini saya inginkan kepastian adakah benar pihak Dato, ada mengeluar sijil mengatakan Forex itu dibolehkan oleh syariah kepada syarikat berkenaan Sekalipun tidak saya ingin penjelasan Dato, berhubung Forex, adakah boleh saya masuk kedalam urusniaga Forex, memandangkan hutang saya yang amat besar tidak dapat saya langsaikan kalau Hanya Bergantung Kepada Gaji Bulanan Saya yang Cuma RM 1.000. Untuk perhatian tuan, hutang tersebut adalah hutangyang terpaksa saya bayar kerana kegagalan saya dalam akedemik kepada pihak penaja, dan juga hutang saya kepada kawan-kawan ketika biasiswa saya dihentikan dan saya memerlukan keuangan untuk sedikit sara diri dan mencari tiket pulang ke Negara ketika itu. Segala perhatian Dato amat saya hargai. Kepada. Fakhrnnazim Muhajir Mengenai urusniaga Forex. Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Syariah Negeri Perak membuat pengesahan, boleh berurusniaga dengan Forex. Bahaya Hutang Menurut Islam Fenomena Hutang Dan Keburukannya Zaharuddin Hj Abd Rahman Keadaan umat Islam Menjadi memilukan apabila, aktiviti berhutang menjadi asas kehidupan masyarakat hari ini, ia mungkin tidak pelik bagi mereka yang tidak Berkemampuan, tetapi ia telah menjadi kaedah dan teknik yang terbaik (sebagaimana didakwa) bagi mencapai keuntungan dan mengekalkan kekayaan sesebuah syarikat atau individu. Sila rujuk zaharuddin. Maka lahirlah ramai individual yang berkemampuan untuk membuat pembayaran secara tunai, tetapi masih lagi suka berhutang dalam membeli kereta dan rumah. Hujah mereka mudah sahaja dalam hal ini, iaitu jika bayar tunai maka kita akan RUGI, RUGI dan RUGI. Inilah satu fenomena kurang sihat yang telah di anggap sihat oleh masyarakat hari ini. Ia berpunca daripada kurangnya maklumat berkenaan bahaya hutang dalam keadaan berkemampuan. Dalam konteks semasa, kita dapat melihat bagaimana ramainya peminjam-peminjam yang enggan membayar hutang pengajian, rumah, kereta, syarikat mereka, ada juga yang lebih rela di gelar muflis asalakan tidak perlu membyara jumlah hutangnya yang menimbun. Ia kelihatan enak untuk tidak membayar hutang di dunia, tetapi ia pasti akan menjadi malapetaka di akhirat. Minggu ini, sama-sama kita mempelajari pandangan islamismo dalam hal hutang ini. Nabi SAW bersabda: - 1610159416011585 160416041588160716101583 16031604 158816101569 157316041575 15751604158316101606 Ertinya. Diocúpio semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia) quot (Riwayat Muslim, 638) Lebih buruk lagi apabila terdapat sesetengah indivíduo yang meminjam dengan niat untuk tidak memulangkan kembali. Sebagaimana Sabda Nabi SAW. 16051606 15711583161715751606 15711605160815751604 15751604160615751587 1610158516101583 157115831575156916071575 157115831609 1575160416041607 159316061607. 160816051606 15711582158416071575 1610158516101583 1575157816041575160116071575 15711578160416011607 1575160416041607 Ertinya. Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya quot (Riwayat Al-Bukhari, 283) Rasulullah SAW juga kerap mengajar umat islam agar berdoa dilepaskan dari Hutang. 15751604160416071605 157316061610 157115931608158415761603 16051606 157516041605157115791605 1608157516041605159415851605 (15751604158316101606). 1601160216101604 16041607. 157316061603 15781587157815931584 16051606 157516041605159415851605 160315791610158515751611 16101575 1585158716081604 1575160416041607 1567 1601160215751604. quot 15731606 15751604158515801604 157315841575 159415851605 158115831579 1601160315841576. 1608160815931583 16011571158216041601quot Ertinya. Ya Allah, aku berlindung kepadaMU dari dosa dan hutang, lalu Baginda ditanya. Mengapa engkau sering meminta perlindungan dari hutang, whaai Rasulullah. Baginda menjawab. Jika seseorang berhutuang, bila berbicara ia dusta, bila berjanji ia mengingkariquot (Riwayat Al-Bukhar, 1214) Terdapat juga dalam sebuah hadith lain. Ertinya. Ya Allah, aku berlindung dari kekufuran dan hutang, Mendengar itu seseorang bertanya, Apakah engkau menyamakan kekeufuran dengan hutang wahai Rasulullah. Benar quot Jawab Rasulullahquot (Riwayat An-Nasaie, 2316 Ahmad. 338 Al-Hakim berkata Sohih dan disepakati oleh Az-Zahabi Menurut Albani. Dhoif) Berlandaskan dalil-dalil di atas jelaslah kepada kita bahawa aktiviti berhutang ini adalah kurang sihat menurut pandangan Islam . Justeru, kita sewajarnya menjauhinya semampu boleh. Beberapa cadangan di bawah perlu difikirkan demi memastikan tanggungan dan beban hutang kita dikecilkan, ia seperti berikut: - a) KAD KREDIT. - Jauhkan diri dari menggunakan kad kredit. Selain isu-isu riba yang begitu hampir dengan kad kredit, ia juga amat menggalakan hutang secara berlebihan. Malah jika seseorang ingin menggunakannya, adalah amat di nasihatkan agar digunakan untuk memudahkan urusan di saat-saat yang benar-benar terdesak. Selain itu, adalah lebih baik juga menggunakan quotCharge Cardquot atau quotDebit Cardquot sahaja. Jauhkan diri keakihan penggunaan kad kredit. B) PINJAMAN PERIBADI. Ini satu lagi jenis produk yang boleh mengakibatkan penyakit ketagihan duit di kalangan masyarakat. Pelru di sedari bahawa seluruh jenis pinjaman peribadi secara konvensional adalah di haramkan oleh Islamish dengan sepakat seluruh ulama. Cuma, hari ini, terdapat beberapa Banco Islamismo per perbankan Islam yang menawarkan Pinjaman (pembiayaan) peribadi secara Islam. Sebagai makluman, banco de dados de tidak semua Islam menawarkannya kerana produk ini berlandaskan konsep quotbai inahquot (jual dan beli semula antara dua pihak yang sama). Konsep ini amat konterversi em vez de tolak oleh kebanyakan ulama timur tengah, bagaimanapun ianya di terima oleh ulama Malaysia dan Brunei. Apapun, pada kebiasaannya, kadar yang di kenakan adalah tinggi. Oleh itu, penggunaannya tanpa keperluan yang amat mendesak juga perlu dikurangkan atau dihapuskan terus demi mengurangkan beban hutang yang ditanggung. C) PERUMAHAN DAN KERETA. Dua item ini mungkin keperluan yang asas bagi kebanyakkan individu. Bagi saya, seeloknya, hutang peribadi kita eloknya di hadkan kepada dua jenis ini sahaja. Itupun. Mestilah menilai kemampuan kewangan dengan sebaiknya agar tidak mendedahkan diri kepada bahaya ketidakmampuan membayar hutang. Sebarang pinjaman kereta dan rumah secara konvensional adalah disepakati haramnya oleh seluruh ulama dunia. D) UMRAH DAN HAJI SUNAT (KALI KEDUA). Haji sememangnya wajib bagi umat Islam yang berkemampuan fizikal dan kewangan. Bagaimanapun, yang wajib hanyalah sekali sahaja. Justeru, umat Islam perlu memahami lsquopriority39 atau quotawlawiyyatquot di dalam pengendalian wang peribadi. Menurut Islam, menggunakan wang yang diperuntukan untuk ke umrah dan Haji kali kedua adalah lebih baik dan besar pahalanya untuk disalurkan bagi melupuskan pembayaran hutang peribadi yang bertimbun-timbun itu. Malangnya, ketidak fahaman kebanyakan umat islam hari ini menyebabkan mereka kerap mendahulukan sesuatu yang kurang penting berbanding yang lebih penting. Adicione esta página aos seus sites favoritos de social bookmarking. More. Majlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex Suzardi Maulan 16 de fevereiro de 2012 Pelaburan forex yang personagem individual da plataforma online internet adalah haram. Keputusan ini telah pun dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) por indiah individuo secara lani (forex de ponto individual) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui alavancagem, qabd yang tidak jelas ketika Transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Tuan dapat membaca kenyataan Lanjut seperti berikut: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islã Malásia Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 de fevereiro de 2012 telah membincangkan Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Em segundo lugar, Individu Secara Lani (Spot Spot Forex) Melalui Platfom Elektronik . Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islã (ISRA) serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara Lani (forex individual) melalui platfom elektronik adalah melibatkan item ribawi (iatu mata wang) dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum Bay al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi Bay al-Sarf Seperti berikut: Syarat-syarat umum jual beli: Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan kontrak (Ahliyyah al-Taaqud) Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad Artigo belian hendaklah suatu yang wujud dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual Serta boleh diserahkan kepada pembeli Sighah akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua p Ihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf: Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara kedua-dua item yang terlibat dalam plataforma forex sebelum kedua-dua pihak yang menjalankan transaksi berpisah daripada majlis akad Jual beli matawang hendaklah dijalankan secara lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan Akad jual beli al-sarf mesti bebas daripada khiyar al-Syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa operasi perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, elemen al-Salaf wa al-Bay (pemberian hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli), unsur perjudian, gharar Yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (forex de ponto individual) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover interesse, pensyaratan jual beli dalam pemberian hutang melalui alavancagem, Qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malásia. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) por particulares, individualmente, forex), melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara . Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada melibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga pertukaran mata wang asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen dan urus niaga pertukaran mata wang asing yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan yang dilesenkan di bawah undang-undang Malásia. Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan: KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang como seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari banco ke banco dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam Membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium (SSPM) yang dikendalikan Banco Simpanan Nasional (BSN). Katanya keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh painel pihak syariah Banco Negara pada muzakarah itu. BERNAMASalam, Di hujung tahun 2014 yang penuh mencabar ini, penulis ingin merekodkan kenyataan dan penjelasan yang telus daripada Profissional profissional Atuk Pemalu FX bagi menjawab muzakarah JAKIM yang mengharamkan FOREX online ingressos inurláveis em orang awam, mudah-mudahan perkongsian ini membawa manfaat yang banyak buat trader Kita yang gundah gulana atau foi - foi mengenai fatwa yang dikeluarkan JAKIM. MUNGKIN ARTIKEL INI SANGAT BERGUNA BAGI ANDA SEMUA YANG MASIH KELIRU DENGAN HUKUM FOREX. KALAU NK HARAPKAN PIHAK JAKIM, SURUHANJAYA FATWA KEBANGSAAN ATAU MANA2 JABATAN DALAM KERAJAAN, SEBENARNYA DIRI KITA DIANAK TIRIKAN OLEH KERAJAAN SENDIRI. SEBAB TU SAYA MENGAJAK ANDA BASE PADA SEORANG PROFISSIONAL TRADER KERANA PROFISSIONAL TRADER AKAN BERURUSNIAGA DI DALAM FOREX DENGAN CARA YANG BETUL. Di roangan terhad ini pihak kami ingin menjawab beberapa kekeliruan tentang hukum berkaitan dengan perdagangan matawang asing atau Forex (troca de forex). Kekeliruan dalam memberi fatwa tentang haramnya perdagangan matawang asing timbul disebabkan dangkalnya ilmu tentang tentang perkara tersebut hanya melalui mendengar cerita tentang perlaksanaannya atau sekadar membaca artikel yang ditulis tentangnya di internet atau mana mana manzana tanpa terlibat secara langsung untuk memahami proses perdagangan matawang asing ini dilakukan. Sesetengah pihak begitu tegas mengatakan dan cuba membuktikan ianya haram sehingga menjengilkan biji mata untuk menegakkan hujahnya tanpa menilai secara kajian yang mendalam atau memahaminya terlebih dahulu dengan secara tepat. Pertama, beberapa pihak ada menyatakan bahawa perdagangan matawang como pada hukum asalnya adalah harus dan kemudiannya haram berlangsung selama 24 jam sehari secara berterusan. Untuk makluman sidang pembaca, perdagangan matawang asing hanine boleh dilakukan 24 jam sehari dan selama 5 hari seminggu bermula Isnin hingga Jumaat sahaja secara online. Pada hari Sabtu dan Ahad, pasaran matawang seluruh dunia ditutup. Hanya pasaran Da Ma Cai, Sport Toto, Magnum 4D dan yang sewaktu dengannya dibuka secara 8220off-line8221 (Ini hukumnya adalah haram tanpa adanya syak wasangka lagi). Mereka juga menyatakan bahawa berlakunya 8220Riba an-Nasiah8221 daripada pertukaran wang kerana tidak dilakukan secara 8220yadan bi yadin8221 atau dalam Inggerisnya 8220 na base do spot8221 atau dalam bahasa Melayunya 8220tangan ke tangan8221 atau dalam bahasa yang lebih mudah adalah 8220serah dan terima8221 atau qadabh. Di dalam perdagangan matawang asing tidak akan dibenarkan membuat pembelian atau penjualan sekiranya mudharib (comerciante) tidak mempunyai duit yang mencukupi di dalam akaunnya sendiri. Ini bermakna Mudharib (comerciante) perlu menjual atau membeli atau dengan istilah lain menukar matawang bergantung pada nilai yang dimiliki bertepatan konsep 8220serah dan terima8221 atau 8220 na base do spot8221 qabadh secara hukmi. Di dalam perdagangan matawang asing tidak berlaku tempahan nilai matawang atau pembidaan nilai matawang. Apa yang berlaku ialah pembelian dan penjualan sesuatu nilai matawang yang dikategori oleh Ulama sebagai 8220 bay8217u naqdu bi naqdi kas sil8217ati 8220. Nilai matawang yang diniagakan adalah dari jenis yang berbeza dan bukannya dari satu jenis kerana di dalam perdagangan matawang asing tindakkan berlaku jual beli pada matawang Dari yang sama jenis. Contohnya dibeli (buylongmine) atau dijual (sellshortyours) matawang US Dolar bersamaan dengan Yen japonês (USDJPY). Grã-Bretanha Pound bersamaan dengan US Dolar (GBPUSD). Mereka juga menegaskan bahawa perdagangan matawang como adalah haram kerana transaksi diuruskan oleh sebuah institusi kewangan konvensional. Adakah muamalah di dalam Islão islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam islam Islamabad. Bagaimana pula hukumnya sebuah banco konvensional yang menggaji pegawai syarie8217nya untuk menjaga atau memantau kaunter Islão banco tersebut sedangkan selebihnya terlibat dalam riba dan haram Dan pegawai syari8217e tersebut terpaksa redha dengan selebihnya kerana alasan bukan dalam bidang kuasa beliau Memang benar bahawa Painel Penasihat Syariah Sedunia yang bernaung di Bawah nama Contabilidade auditoria Organização para instituições islâmicas (AAOIFI) yang antara Painel Penasihat Syariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wanbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani8217 dan ramai lagi menyatakan bahawa transaksi antara matawang Secara tangguh dan 8220 forward8221 akan menghasilkan 8220Riba an-Nasiah8221. Tetapi perniagaan matawang secara tangguh dan 8220forward8221 tidak berlaku dalam realiti perdagangan matawang asing. Ini kerana setiap belian atau jualan hendaklah dilakukan secara langsung dan semasa ataupun 8220instant8221 dalam pasaran tanpa adanya penangguhan waktu dan 8220forward8221 walau sesaatpun. Mereka menyatakan bahawa perdagangan matawang como adalah haram kerana berlakunya SWAP. SWAP sebagaimana yang didefinisikan adalah 8220sebagai satu perjanjian atau kontrak di antara dua pihak bagi pertukaran bertempoh bagi sesuatu asset kewangan yang khusus, material de ativos atau kadar faedah. Proses ini hanya berlaku antara institusi kewangan dengan institusi kewangan yang lain sahaja. Apa yang berlaku ialah istilah SWAP dalam perdagangan matawang asing tersebut merupakan caj penyetoran dagangan (taxas de armazenamento) untuk penjualan atau pembelian matawang yang melebihi 24 jam dan bukannya pertukaran bertempoh atau jualan matawang secara tangguh. Mereka mendakwa bahawa perdagangan matawang como adalah haram kerana konsep 8220options8221 yang didefinasikan sebagai 8216Satu kontrak yang mana hak diberikan (tetapi tidak menjadi kewajipan) untuk membeli atau menjual sesuatu item yang dipersetujui (sama ada dalam bentuk saham, komoditi, matawang, indeks dan hutang) pada Harga yang ditentukan. Tiada kewajipan bagi penempah untuk memenuhi tuntutan kontrak bagi membeli item yang ditempah, tetapi penjual hak item itu, wajib memenuhi tuntutan kontrak.8221Dan beliau kaitkan 8220options8221 ini dengan penjualan benda yang belum dimiliki berteraskan hadis Nabi s. a.w yang berbunyi. 8220Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandungi penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baiqqi e Ibnu Mas8217ud) 8216Options8217 dengan penjualan benda yang belum dimiliki adalah topik dan perbahasan yang jauh berbeza. Nampak gayanya beliau terkeliru antara dua benda yang tidak berkaitan ini. Kami memang akui bahawa 8216options8217 adalah salah satu urus niaga yang terlibat dengan gharar dan riba serta hukumnya haram akan tetapi ianya tidak dibenarkan dan tidak berlaku dalam perdagangan matawang asing atau forex (divisas) tetapi ianya hanya berlaku dalam ekuiti dan komoditi. Mereka juga mendakwa berlakunya 8220futures8221 dalam perdagangan matawang asing dan ianya adalah haram bila terlibat dengan matawang kerana ianya membawa kepada 8220Riba an-Nasiah8221. 8220Futuras8221 itu didefinasikan sebagai. 8220 Satu kontrak komersial yang dibuat bagi melakukan pembelian atau jualan satu aset dalam satu kuantiti yang khusus pada tarikh akan datang yang khusus 8220 (Britannica Encyclopedia, 1988. 565). Para cendiakawan dan ilmuwan Islam membenarkan 8220futures8221 dilakukan dengan syarat kontrak komersial yang dibuat itu hanya janji dari satu belah pihak atau 8220 promessa unilateral de um lado8221. Oleh itu, apa yang berlaku dalam perdagangan matawang como adalah bertetapan dengan syarat yang diberikan oleh Ulama8217 Islam dengan futuros yang dibenarkan dalam perdagangan matawang como adalah dikenali sebagai 8220pending order8221 dan proses perlaksanaan yang diberi kuasa sepenuhnya kepada mudharib (comerciante) tanpa gangguan atau campurtangan dari mana - mana pihak untuk membuat keputusan meletakkan dan meneruskan 8220pending order8221 tersebut atau sebaliknya. Mereka mendakwa bahawa di dalam pelaburan perdagangan matawang asing Terdapatnya Garantido de capital (Jaminan Wang Modal tidak lupus) dan juga 8216Guaranteed Fixed Return8217 (jaminan pulangan dan jumlah yang tertentu). Kami dapati dua unsur ini tidak berlaku di dalam perdagangan matawang kerana kami pernah berjumpa dengan mereka yang rugi berjuta-juta ringgit dan tidak kurang juga yang membuat keuntungan berjuta-juta ringgit. Itulah risiko sebuah perniagaan dan dalam apa jua perniagaan. Hanya mereka yang kuat dan kental sahaja akan bangkit dan yang lemah akan terus menjadi semakin lemah. Mungkin beliau tersilap faham tentang orang yang membuat skim Pak Man Telo dengan realiti perdagangan matawang asing. Daripada penelitian dan pemerhatian yang kami lakukan serta kajian yang mendalam tentang bagaimana urusan serta perjalanan perdagangan matawang asing dilaksanakan, kami dapati tidak terdapat unsur-unsur atau terma-terma yang bercanggah dengan Islam. Setelah dihalusi tentang perlaksanaan dan perjalanannya untuk ketika dan saat artikel ini ditulis, tiada satupun yang bercanggah dengan kehendak syara8217 atau terlibat dengan syubhah atau ribawi. Walaupun desenhou uma seta de uma pessoa com a internet, ianya mewakili akaun dan duit yang sebenar serta berhadapan dengan risiko yang tinggi kepada sesiapa yang berurusan dengan perdagangan matawang asing ini. Kredit a: Atuk Pemalu Ftt Fx Di bawah ini penulis berkongsi kepada anda penjelasan daripada Ustaz Ahmad Dasuki mengenai forex kerana beliau Ahli dalam bidang muamalat ini. Semoga bermanfaat. Perniagaan Forex Halal atau Haram Menurut Ustaz Ahmad Dusuki bin Abdul Rani Saya seorang kaki jogo di cyber cafe..tahun 2003 buat pertama kalinya mengenali forex melalui Broker North Finance. Deposite Usd100.hangus semua. Deposite Usd300 sekali lagi menjadi ke Usd1000. Kusangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Apabila hendak retirar agen corretor email pelbagai alasan. Akhirnya North Finance hanya tinggal nama dan berkubur. Trader Senior mesti mengenali platform ini. 2004 ao longo de hampir berputus asa bila dengar FOREX. Namun masih belum putus semangat nak belajar. Bila nak duduk dekat dengan trader forex profissional, ao longo de dihalau pula dari duduk dekat dengan comerciante-comerciante melayu kita. Kau belum Layak. ) 2005, ao longo de Mengenali Marketiva, kini re branding AGEA JINRONG. Bermula USD5 percuma..Kemudian jatuh ke Usd0.20 sen. Dari sini ao longo de Belajar sesuatu, kenapa aku tak berguru. Dari situ lah akaun Usd0,20 menjadi USD100 dalam tempoh sebulan. Kemudian terus konsisten ke usd5000 setiap hujung bulan. Ao longo da retirada Usd3k Usd4k buat urusan bayar hutang, infaq dan kegunaan peribadi. Ao longo do silencioso comerciante sebenarnya, bukan Full Time Trader sehingga kini. Masih kena pára a perda. Namun peratusannya ao longo dapat kurangkan. Selepas berguru dengan 3 orang guru. Alhamdulillah sekadar usd300-usd500 sehari tidak lagi mustahil. Dan yang penting secara konsisten sehingga hari ini. Rezeki forex ini adalah renda pasif saya yang ketiga desarmamento kerjaya Petróleo e gás dan New Wave marketing. Mudah2han Allah buka satu lagi cabang rezeki buat anda. Em sya Allah Forex Foreign Exchange Tukaran Matawang Asing
No comments:
Post a Comment